Home
Schrijven

Wij hebben geen paradigma en dat maakt het leven heel gemakkelijk.2

Dat ze van Heidegger en Nietzsche, Lyotard en Lacan, Derrida en Stiegler, Nancy en Wallerstein niets moet weten, 't ja, dat is hun verantwoordelijkheid. Wat kan ik daarop zeggen ? Een quip om af te ronden, het is een sneer naar! \"de theologen van vandaag\" oftewel de communicatiedeskundigen : plus ça communique, moins ça parle.  De herdersmelodie...''de goede mens''!:hoe fantastisch hun leven is zonder angst, zonder zorgen, zonder problemen, zonder verdriet en zonder vragen is,en hoe eenvoudig het wandelen op het ''rechte en eenvoudige pad is''. Zijn is gelukkig zijn en is het doorlopend ervaren van het ondoorgrondelijke mysterie, het Mysterium Tremendum, het je één ervaren met al wat is, het continu ervaren van geborgenheid en onkwetsbaarheid, en dat is onbeschrijfelijk heerlijk. Jij zou dat wellicht het toppunt van spiritualiteit noemen. Onder de vlag van arts zijn kunnen deze G.S.'gevaarlijke' interpretaties hanteren. Ze weten dan ook precies welke patiënten hunkeren naar enige troost enig menselijk contact,die patiënten, krijgen dan hun 'sprookje' als een bot mee naar huis in de hoop dat ze er daar verder op zullen kluiven.  (G.S:.....Begrijp je nu hoe ver jouw wereld van de mijne afstaat? Jij hebt nog zo vreselijk veel te verliezen, dus ook nog zo vreselijk veel te verdedigen en goed te praten.) Zo proberen ze de patiënten mee te trekken in hun eigen strijd die niets met hen te maken heeft.

G.S : Ik probeer alleen te 'verhelderen' en als de patiënten dat afweren, krijgen ze de pillen die ze maar wensen. Maar met 'verhelderen' kun je de boel ook belazeren toch! G.S. : Het merkwaardige is dat ik alleen maar beschadigde mensen tegenkom, en iemand die is beschadigd kan ik niet beschadigen, lijkt mij. Ik kan hen hoogstens hun beschadiging laten zien, en die beschadiging dus beschadigen. Volgens de huidige Paus Ben. XVI heeft Christus aan het Kruis de dood dodelijk verwondt.  Straf hé. Ik geloof helemaal niet dat hun beschouwingen de beschadiging beschadigen in de zin die zij suggereren. Hun beschouwingen hebben -in onderscheid met de nonsense die aan het lachen brengt- helemaal geen "fenomenologische" kracht (zoals men zegt) : ze verlenen nergens zichtbaarheid aan, ze zetten niets in perspectief en openen geen ogen, ze sluiten daarentegen alles af.  de enige kracht die ze toekomt, is de "logica" die er volgens Shakespeare inderdaad steekt in de "betere wanen" : die "wanen" die tenminste nog iets onthullen kunnen. Het leven van deze geneeskundige schaapherders is een zijn, een altijd nieuw moment, een doorlopend genieten. Geen zwerven tussen hemel en aarde, geen balans tussen goed en kwaad, negatief en positief, verdriet en vreugde. Voorbij goed en kwaad, voorbij binnen en buiten, voorbij spanning en ontspanning, voorbij negatief en positief, voorbij verdriet ligt alleen maar vreugde. Onverstoorbaar, onkwetsbaar, onbeïnvloedbaar en alles wat men menselijk noemt is hen vreemd.

G.S.: Het rechte pad is moeilijk te vinden maar alleen in eenvoud eenvoudig te bewandelen. Het aardige is dat als je met jezelf klaar bent, als je alles losgelaten hebt, je geen enkele behoefte meer hebt om klaar te komen, want dat ben je al. Ze dromen van een samenleving met één hart en één ziel,zij koning in de harem van al wie in ze ontslaapt om genezing te vinden.
Laten we aan de natuur offeren laten we met elkaar kofferen. Een harem van tweeënzeventig vrouwen,zoals Koning David. De vrouwelijke correspondenten (alleen die ver genoeg weg wonen,to keep on with the status quo.), kunnen rekenen op een geneeskundige schaapherder verlicht van geest en gezwollen van geslacht. En de jeugdige(frisse,groene)grijsaards onder deze geneeskundige schaapherders met een goddelijkedoorbloedingsstoornis,verschuilen zich achter het verhaaltje:dat je aan elk verlangen en aan elke begeerte moet verzaken. Bij deze impotente geneeskundige schaapherders zijn dan weer de handen het speelgoed voor de meest goddelijke vingerwijzingen. Als tegenprestatie moeten hun 'discipelen' wel naakt naast hen in bed liggen. Want alleen” Naakt zijn is immers eerlijk en oprecht? Maar ze doen mij eerder denken aan iemand die wel naakt wil zijn maar wel zijn sokken aan wil houden. Deze geneeskundige schaapherders strelen en wippen niet de vrouwelijke correspondenten waarmee ze in bed belanden,en blijven overnachten ,maar de mens..? Ze baseren zich immers op de natuur… en gaan uit van het goddelijke in alles... in hun hele wezen voelen ze een gelukzalige stilte[...] Ze herinneren zich niets! Ze weten niet van wie die pik is?  Die heeft de natuur erin geschoven. De boel is goddelijk herschreven,het is nooit gebeurt…'dat is hen door de stem van de natuur'in het gevoel direct gegeven. En deze stem van het geweten bedriegt nooit

Deze geneeskundige schaapherders weten het zo overtuigend en goedgedocumenteerd te brengen dat je sterk in je schoenen moet staan wil je niet zwichten. Vooral als je jong bent op het punt staat iemand te ontmoeten waar je naar uitziet of waar je naar opziet, "essential tremor" zeggen de psychiaters, licht bevende koorts- dan zijn alle poriën naar die eerlijke onbevangen eenvoudige wereld geopend toch! G.S tegen een jeugdige discipel: Ik hou onvoorwaardelijk van je en weet dat je godzijdank van deze afwijking( niet naakt naast mij te durven liggen ) te genezen bent. en met een onbevangen zacht zuchtend zelfverlies,toonde Sofie d,r naaktheid in al haar schamele onmacht,nu voelt dat allemaal zo vreselijk,en ja er is ook gêne.  Sofie dacht in deze geneeskundige schaapherder een bijzonder iemand te hebben gevonden...een soort verbinding die niet op een of andere wijze wordt bezoedeld door gehechtheid of afkeer. Gewoon Onbevangen houden van. De WAAROM vraag van Sofie aan deze geneeskundige schaapherder is niet verdwenen maar de mogelijkheid van een antwoord wel. De oplossing van de vraag,niet in de zin van een antwoord,maar oplossing letterlijk,fffffft....weg! Sofie weg !Een penible situatie: want in de ene keus kan Sofie zichzelf zijn realiseren en in de andere kan ze juist niet zichzelf meer zijn. Deze geneeskundige schaapherders zeggen dus:jij zal naakt zijn! Anders kan ik niet onvoorwaardelijk van je houden. Dat is geen onbevangen liefde,maar slechts machts misbruik.

Een geniale constructie van deze getrouwde geneeskundige schaapherders. Nietwaar! Zij verdienen dan ook bewondering voor de moed, waarmee zij tegen de stroom in roeien. Zij hebben tenminste iets gedaan,bezield met de beste bedoelingen toch! Het goddelijke als een kortstondige escape, (zoals een joint) helemaal passend bij het goddelijke machtspelletje wat ze spelen.
Deze geneeskundige schaapherders gaan met hun onvrede naar de balintgroep ze zijn bereid om naar zichzelf te kijken en er staat geschreven, onderzoek alles en behoud het goede. Je kunt je dan ook afvragen is het niet ietwat eigenaardig om zo je deugdelijkheid onbevangenheid te tonen? Is het niet zelfs ietwat ongerijmd? Gezien hun ''majesteitelijke'' zedelijke solide schrijf-bouwwerken op hun site’s? http://www.mogelijk.info G.S: Het is ons een raadsel wat de ander bedoelt met het verwerken van gevoelens. Verwerken van gevoelens met behulp van gedachten van anderen staat voor hun als het draaien van je eigen meningen door de gehaktmolen van anderen, maar of dat tot meer begrip kan leiden lijkt ons zeer arbitrair. Maar je kunt toch niet gevoelens en talige articulatie tegenover elkaar stellen, en vervolgens het ik identificeren met die sprakeloze intuitieve kern en vervreemding met de taal die inderdaad altijd de taal van de ander is (hoe hebben ze leren spreken ? aan zichzelf ?) ? dit is niet geloofwaardig.  volgens lacan is de preverbale emotie zonder meer een mythe. in geen geval moet die geauthentifieerd worden, want : le sentiment ment, sauf le sentiment d'angoisse !

G.S: Kunst ontstaat slechts in gespleten mensen, uit tegenstrijdigheden en daarom is kunst altijd onecht in de regel wankunst en is wankunst een pleonasme. De kunstenaar zijn hoofd wordt volgens deze geneeskundige schaapherders slechts bevolkt door kunst en onwerkelijkheid. Die conditie staat volgens hen gelijk met de dood, onnatuur, levend begraven zijn, gepaard met angsten, horror en onrust.
Als kunstenaars echt zouden begrijpen waarom ze schilderen ,zouden ze er volgens hun meteen mee ophouden en daarom durven kunstenaars niet te begrijpen wat deze geneeskundige schaapherders verkondigen.Waar halen ze het vandaan?- Wanneer ik beschrijf, op papier, hoe ik ertoe kwam te schilderen, ja, dan zoek ik het schilderen een plaats te geven in mijn levensgeschiedenis. Dit betekent niet dat ik meen te weten, waarom ik schilder. Je geeft iets een plaats, en tegelijk kun je erkennen dat je eigenlijk niet weet hoe de schilderkunst je gevonden heeft -Ik geloof niet(zoals deze Geneeskundige schaapsherders) dat mensen enkel schilderen vanuit frustratie : een artistieke impuls heeft zijn oorzaak of oorsprong in een beschadiging en verkreukeling van een verondersteld kinderlijke gaafheid enzovoort. Wie er zo'n mening op nahoudt, kan volgens mij niet meer gevoelig zijn voor wat het schilderen zijn kwetsbare en fragiele betekenis verleent...Watweten deze geneeskundige schaapherders überhaupt van het witte mysterie van het doek- hoe je eindigt met een wit doek, en hoe je ACHTERAF de schilder wordt van een doek dat je vreemd is geworden. Wat weten deze geneeskundige schaapherders van de  ontroering in schrijven (ik bedoel met ontroering niet emotionaliteit, maar een geraakt worden op de grens van de eindigheid, op de grens van de menselijke eindigheid en dus op de grens van het menselijke : waar de broosheid begint).

En dan te bedenken dat er Kunstenaars zijn die te biecht gaan bij deze Geneeskundige Schaapherders. Op zoek naar de overlevingsparanoya zal ik maar zeggen naar het' schitterende geestelijke evenwicht' (geen huwelijksproblemen geen ‘buien’ en ‘humeuren’ meer enzovoort... een tijdlang hebben deze geneeskundige schaapherders in een van deze Kunstenaars een medestrijder gevonden.
De Kunstenaar schreef: Dit besef van het allesomvattende machtspel, het spel van heersen of overheerst worden, geeft mij een gevoel van kracht.
Ik begin reacties te doorzien en te begrijpen. Het geeft me een enorm gevoel van zekerheid. Ik heb op vergaderingen het spel kunnen spelen. Niemand merkte iets. Ik voelde tijdens de lunch iets breken en om twee uur ’s middags was ik helderder dan ik ooit geweest was. Ik had de slag geslagen. Waarde geneeskundige schaapherders, ik ben het grote plan steeds dankbaarder dat het mijn pad met jullie heeft laten kruisen. Hun broederlijke groeten schitterden elkaar tegemoet.... En ze liegen over het feit dat ze liegen! Ze schetsen je een beeld van hun ultieme wanhoop, radeloosheid, tranen, suicidaliteit en desolaatheid...en dan vallen ze uit de wereld en is alles over.  Kunstenaaar: Waarde Geneeskundige Schaapherders, ik heb geen idee waar ik mij bevind op het pad en eigenlijk vind ik dat op dit moment ook betrekkelijk interessant. Op dit moment heb ik ook geen concrete vragen. Ik heb voorlopig nog heel veel te lezen van jullie website en dat verduidelijkt voor mij al heel erg veel. Als jullie als betreder van de poort, kunnen zien waar ik mij bevind en welke obstakels ik alsnog kan ontmoeten dan hoop ik dat jullie mij dat willen laten weten. Ik ben jullie in ieder geval al uiterst dankbaar voor het feit dat jullie naar mij wilden luisteren. Je hebt in elk geval in mij een medestrijder gevonden, hoe klein mijn bijdrage misschien ook is.

De Kunstenaar ontdekte mede door deze geneeskundige schaapherders dat de mens een wonderlijk fenomeen is. Hij ontdekte de waarheid van het feit dat wij mensen als goden leven. Hij ontdekte de scheppende god in de mens. Hij ontdekte onze enorme kracht. Wij zijn scheppende wezens. Ons hele wezen raakt er letterlijk mee vervult. Deze Kunstenaar zocht naar iets wat hem in zijn meest verheven visioen voor ogen was gekomen.Daar was hij gauw uit. Hij wilde verder ontdekken wat er fout gaat op deze wereld, waar wij mensen de spijker misslaan en hij  wilde helpen om de mensen te leren, nadat hij het allemaal precies zelf wist, hoe het beter kon. Inmiddels begrijpt hij nu dat dit betekende dat hij, zoals het ergens in deze geneeskundige schaapherders zijn websites staat, hij ook al aardig aan het web begon te trekken en te schudden.Hij probeerde zich er uit los te maken. De tegenkrachten begonnen al snel te werken.
Daar was natuurlijk in de eerste plaats zijn vrouw, die hem duidelijk maakte, dat wat hij dacht belachelijk was, ze heeft hem onder andere uitgemaakt voor dominee en godsdienstwaanzinnige. ''He may be misunderstood, but that often happens with 'geniuses' right? Zij is, zoals de geneeskundige schaapherders hem in een email hebben geschreven, één van de ballen in de ballenbak die door haar bewegingen hem een kant op heeft doen rollen waar hij achteraf dankbaar voor is en zo zullen zijn bewegingen weer invloed gehad hebben op de richting die zij oprolt. Hij heeft het gevoel dat ze beiden op een vreemde manier “spelers” zijn in een of ander krachtspel. Zij is nog in het huwelijk en hij ook. Hij wil niet terug naar de oude wereld. Hij zal hooguit een extra slag maken in zijn koers om zijn doel, de poort, eerder te bereiken. De golven zijn milder en de wind is gunstiger geworden.

Deze Kunstenaar ontdekte op de sites dat de geneeskundige schaapherders veel van de dingen waar hij met moeite achter was gekomen hen op een heel duidelijke wijze en vaak in meerdere bewoordingen aangaven en verklaarden. Hoewel hij inmiddels al overtuigd was van het feit dat hij niet gek was, was de bevestiging daarvan fantastisch. Hij meent te weten  wat er in de mens leeft, onder alle korsten en rotslagen van alle aangeleerde culturele invloeden. Hij  meent te weten wat de mens is en daarom heeft hij hoop. Uiteindelijk zal volgens hem blijken dat, omdat hij nu eenmaal is wie hij is, hij nooit kan zijn wie hij niet is.  Kunstenaar: De bevestiging van het eeuwige machtspel heb ik deze week ook nog eens overduidelijk gekregen door naar één van de CD’s van deze geneeskundige schaapherders te luisteren. Achter alles wat jullie dagelijks krijgen voorgeschoteld, achter alle ellende, fysiek en psychisch, rust het spel van de macht, van heersen en overheerst worden. De arts mag de patiënt geen schade berokkenen. Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen. Ik zal aan de patiënt geen schade doen. Ik luister en zal hem goed inlichten. Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd.. Wie elk oordeel als een vooroordeel afdoet, meent eigenlijk zelf in het oordeel te staan, buiten elk vooroordeel. Ze ontdekken onder het kwaad,de liefde maar eindigen op een liefdevolle manier met het kwaad...De huichelarij vist tenslotte met een net,en er is geen kap zo heilig,of de huichelarij krijgt er zijn kop wel in. Hun paden lopen sinds een paar jaar niet meer parallel. (Why? That's an other chapter ). De Kunstenaar is voor zichzelf begonnen zal ik maar zeggen.Hij heeft net als deze geneeskundige schaapherders een verhaal op internet geschreven zwelgende uit een gevoel van eigen macht stromende... Kort samengevat: hij heeft zichzelf de illusie van macht en beheersing gegeven.  Ook deze Kunstenaar verschuilt zich achter,de grote boodschap (sic) voor deze rotverwende, strontbedorven wereld. Ook hij  heeft van de 'waarheid' iets groots gemaakt,iets moois,iets onbereikbaars,iets edels,iets verhevens,iets goddelijks. Dat is handig;dan past de shit er niet meer in,maar die shit haalt juist de waarheid naar boven toch! Dit soort mensen wenden hun hoofd dan ook liever af, dan is het probleem voor ze opgelost en over. Maar De wet van afwenden en geen moreel oordeel hebben zorgt ervoor dat fouten geen fouten meer zijn. en dan begeef je je op een zeer gevaarlijk pad toch!

Deze kunstenaars en deze geneeskundige schaapherders blijken tot alles bekwaam en boven dien in staat zichzelf telkens gelijk te geven. En de komische kant is, hoe ze,alleen zichzelf voor echt, en gelukkig houden, en de anderen in zekere zin als louter ongelukkige stakkers beschouwen. Ze leren elkaar,vreselijk voorzichtig te zijn in hun Fake-huwelijk en het spel slim te spelen.  En s,avonds liggen ze dan weer heerlijk ondergedompeld in illusies en droombeelden in hun fake-huwelijk naast vrouwlief(wiens intimiteiten ze aan elkaar over internet te grabbel hebben gegooid) in hun bedje te ronken. Schopenhauer: er bestaat maar een aangeboren vergissing,namelijk deze dat wij zouden bestaan omgelukkig te zijn. die nadenkt de theoretische verbijstering een mat gehunker en getob,een dromerige duizeling en telkens als er weer een mens verwekt en geboren is wordt de klok van het mensenleven opnieuw opgewonden,om haar eindeloze malen afgedraaide deuntje nog eens een keer te herhalen,frase na frase en  maat na maat,met onbetekende variaties.  G.S.: Je belangrijkste wapen is een absolute eerlijkheid, je bondgenoot de stem van je hart. Uiteindelijk zul je bij jezelf uitkomen en nog lang en gelukkig leven. Met de gesprekken die deze geneeskundige schaapherders opnemen willen ze aantonen hoe patiënten vluchten in hun ziek zijn...en als je echt luistert, moet je kunnen horen hoe patiënten hun doktersbreinen ontwijken, niet horen wat ze zeggen, over wat anders beginnen als het te dichtbij komt?). Ze willen je laten zien hoe mensen met hun ziek zijn een aanklacht zijn tegen deze krankzinnige manier waarop ze zichzelf zien en met elkaar omgaan. Ze kunnen er niets aan veranderen dat anderen dat niet zien. De kern van wat ze willen zeggen is dat eerlijke mensen niet ziek zijn en geen lichamelijke of psychische klachten hebben en zieke mensen niet eerlijk zijn en dat zieke mensen weer gezond worden als eerlijk worden. Dat is volgens hen een volmaakt ander verhaal dan iedereen geleerd heeft en dat is niet eenvoudig duidelijk te maken. ( Nietzche Morgenrood Blz 151(Na z,n genezing..?1879) Bij de zorg voor de gezondheid?)

Oh menschheit du lugt das blaue vom himmel herunter: Ze hoeven eerlijkheid alleen maar te bezitten in de vorm van de valse dekmantel van uiterlijk fatsoen,om vervolgens bij mensen volop alles te kunnen doen waar ze zin in hebben. Repeat: Ook al die artsen en psychiaters en psychotherapeuten etc. mankeren van alles, nierstenen, kanker, zweren, depressies, obstipatie, migraine, geslachtziekten, maagzweren, kortom de hele caleidoscoop van alles wat er maar gemankeerd kan worden.Zo werd Rousseau (waar deze geneeskundige schaapherders zo dicht bij staan)van jongs af aan geplaagd door een slechte gezondheid en allerlei kwalen, vooral van zijn galblaas en nieren. In zijn laatste jaren komt daar een paranoïde geloof bij dat iedereen het op hem gemunt heeft.Geneeskundige schaapherders: ”Ik ben slechts een toeschouwer. (Nietzsche) Veel mensen die zich mijn patiënten noemen, zien mij dus ook niet als hun dokter, omdat ze merken dat ik hen niet als patiënten zie, naast hen sta, hen niet veroordeel, wat hun verhalen ook zijn, voelen dat ik mijn arm onbevangen en zonder bedoeling om hen heen sla als ze even bij komen praten en kinderen zélf hun verhaal laat vertellen en ze  even over hun bol aai.Het enige dat een arts hoeft te doen is te zeggen dat hij een vriend is van zijn patiënt;dan draagt de patiënt hem op handen. Het doel heiligt de middelen als je met de middelen niemand nadeel berokkent. Geneeskundige schaapherders -die geraffineerd en listig hun eigen draai geven aan wat anderen ze toevertrouwden, om hen die verdraaiing vervolgens terug te sturen als hun eigen waarheid. De paradox is dat patiënten geen schade op lopen en toch worden er mensen beschadigd. Als je ''anderen gesprekken van je patiënten laat horen'',dan gaat het niet zozeer om de Pointe die je in hun relaas geïllustreerd ziet,als wel het ''laten horen'' zelf toch! Dan gebruiken ze de patiënten toch, om een zaak te dienen waarin ze zich niet per se herkennen, en dit zonder hun toestemming! En zegt dit gebruik ook niet iets over de wijze waarop deze geneeskundige schaapherders met elke privacy omgaan ?

Ze houden zich op een anarchistische wijze met spiritualiteit bezig. Sommige noemen zichzelf ook wel eens 'De teruggekeerde christus'. Dat is een daad die zowel een breuk als het leggen van een band is; 'breken met de wereld' is in hun ogen een waarheidsrelatie opbouwen. Geneeskundige Schaapherders: De drie categorische imperatieven voor een "teruggekeerde Christus"zijn nederigheid, bescheidenheid en mededogen. De drie valkuilen zijn macht, sex en ijdelheid. Nietzsche: De moraal beheerst van oudsher alle mogelijke duivelskunsten op het gebied der overreding:er is geen redenaar die niet bij haar om hulp aan klopt. Anarchisten etc: Hoe moreel spreken zij niet,teneinde te overreden! Het draait er nog op uit dat ze zich zelf:de goeden en gerechtigden;noemen.)

De kritiek moet dan ook doorgaan voor moraliteit.IJdelheid macht, en zelfoverschatting zijn de voornaamste eigenschappen van deze geneeskundige schaapherders. De Kunst om in zuiverheid te leven beheersen ze minstens even slecht als alles wat mens heet. Ze zijn de pooiers van de ethiek... Ze laten zien dat ethiek zich tot alles leent...ook voor… ! Dus geen onderwerp zo verwarrend als de Ethiek.  Misschien zijn deze geneeskundige schaapherders de nieuwe wegwijzer in de Ethiek?  Er zijn tenslotte medisch ethiek onderzoekers die de geest onder hun tegengestelde medische rijtjes onderschrijven. Zo is hun invloed op studenten die met hun doctoraalscriptie (thesis) bezig zijn stijgende,misschien liggen ( bij sommige studenten) de patiënten gegevens van deze geneeskundige schaapherders gewoon naast Heinar Kipphardt op de boekenplank?  In hun Dankwoord laten deze studenten (op internet) weten hoe onmisbaar deze geneeskundige schaapherders waren bij het tot stand komen van hun eindwerk. Ze zijn deze geneeskundige schaapherders enorm dankbaar dat ze geheel vrijblijvend zoveel moeite in hen hebben gestoken. 'Zo de oude artsen zongen,zo piepen de jongen'. Hoe hoger de opleiding van de spreker, hoe groter zijn geloofwaardigheid toch! En hoe meer ze zichzelf in de spreker herkennen, hoe gemakkelijker de overtuigingspoging zal slagen.

I shall break the rules and nobody will punish me! Allemaal voor een rechtvaardige wereld, met autonome, vrije en gelukkige mensen. Ze nemen geen genoegen met een betere wereld, alleen met een volmaakte wereld. No secrets! Iedereen gelukkig, omdat hij eindelijk uit deze klotewereld is ontsnapt? Ze menen te beschikken over een weten omtrent het geweten! Een paar toevalligheden minder en een paar andere toevalligheden meer- en de wereld beleefd de platonisering van deze geneeskundige schaapherders. Gedicht van Kipphardtuit uit1949 onder de titel Es ist noch nicht zu Ende. Maar wanneer alles volmaakt zou zijn sterft de 'boodschap' van deze geneeskundige schaapherders samen met hen een completeringdood. Ze zijn het bewijs dat er geen permanent gevoel van vreugde en liefde en geluk en -gezondheid- bestaat. Dat is allemaal vermenselijking!  en hoort allemaal bij de menselijke hang tot zelfbedrog,dat wil zeggen tot een soort onvermijdelijke opsmuk van de waarneming. 'Het zal dan ook wel bij hun benevelde romantische tijd horen waar ze zo naar verlangen, maar die nooit heeft bestaan, een spinsel van hun eigen verbeelding. En proberen we niet allemaal met de taal een wonderlijke ervaring van herkenning te forceren die geen herkenning is.maar een product van onze eigen verbeelding ? En ja, ook artsen proberen met de taal een wonderlijke ervaring van herkenning en visioenen te forceren die geen herkenning is. maar een product van hun eigen verbeelding. ( zwellingen van de hersenkwabben.) Zoals sommige jeugdige(frisse,groene)grijsaards onder de artsen in hun belevingswereld de druppels die aan hun pisbuis hangen aanzien voor sperma. Allemaal producten van hun verbeeldingskracht.

 

En volgens mij,ja leiden ze toch een dubbel leven:en zijn ze minder verzoend dan ze  toegeven. Ze zijn er nog niet!ze peppen zich op aan hun heildiscours-omdat ze zelf nog niet in het heil zijn,het heil dat ze het zwijgen zal opleggen,moeten ze zichzelf hypnotiseren in het spreken en schrijven,Daarom is hun  heilsboodschap volgens mij tegelijk een doodsvonnis.ze zullen het grote zwijgen vinden in de dood,de definitieve sprakeloosheid, Ze willen boven het leven uitstijgen,en ja hun 'ketterse Nietzsche noemde dat een doodsdroom,in de beste filosofische traditie. Ze aanvaarden de verdediging niet,die de taal nu eenmaal met zich meebrengt...Schopenhauer: de wereld strijdtoneel  van gekwelde en angstige wezens die slechts kunnen bestaan doordat de een de ander verorbert en dan komt  zo'n optimist me vertellen,dat ik mijn ogen moet opendoen en de wereld in kijken,hoe mooi die toch is in de zonneschijn,met haar bergen,dalen,stromen,planten,dieren enz is de wereld soms een kijkkast om te zien zijn zewel mooi,die dingen,maar ze te zijn,dat is heel wat anders. De werkelijkheid zelf blijft er echter stom en ondoordringbaar bijliggen, ze is naar haar wezen onkenbaar, ze vormt een geheim dat zich hoogstens als geheim laat denken. Als de werkelijkheid al een boodschap heeft, dan is het deze wel : doe wat je wilt, het zal zonder betekenis zijn of blijven. De werkelijkheid zal er zich niets van aan trekken, en vroeg of laat haalt de echo van het ''explosieve begin'' alles in.

(...) Volmaaktheid is het onbereikbare ideaal van een zich voor de volle 100 procent  weggevende mens,zonder eigenbelang,onbaatzuchtig,nooit kwaad,nooit bang;een altruist. Nare dingen ,passen niet bij de waarheid en dus moeten nare gevoelens en nare gebeurtenissen,maar eigenlijk moet je zeggen;en daarom moeten rotgevoelens en nare gebeurtenissen negatief genoemd worden. Merton: Men komt en gaat weer, en zoekt daar een plan achter Als er geen plan achter zit, wordt dat als absurd ervaren. De eindigheid en gebrekkigheid van het bestaan geeft een absurditeitervaring. En nu zit het menselijk brein bij miljarden blijkbaar weer zo in elkaar dat het die absurditeit ondraaglijk en inacceptabel vindt, wat dan weer aanleiding geeft tot nieuwe projecties, een projectie van een later en beter leven waarin geen ziekte, geen dood, geen handicaps meer voorkomen en dan botst dat brein weer op die grens van een oneindig, eeuwig, gebrekloos, leedloos leven in het nabestaan dat opnieuw denotatief in hoge mate leeg maar connotatief rijk geladen is.  Repeat: En wees nu eerlijk,beste lezers hoe krijgen ze zichzelf in godsnaam in zo,n toestand? Ze hebben allemaal het vak ethiek gehad! En ze hebben allemaal de eed van Hippocrates" afgelegd, waarbij het de bedoeling is om de oeroude artsentraditie voor misbruik te behoeden toch! Een ethicus verlangt naar goedheid. en dat verlangen blijkt dan ook  uit zijn leven toch! Maar je ziet artsen,chirurgen, medisch ethiek onderzoekers,net als vele anderen streven naar macht,status,prestige,geld en invloed. Dat zou niet erg zijn als ze daarmee aannemelijk maakten dat daarin wijsheid of goedheid gelegen zou zijn.  Geneeskundige Schaapherder: Dat is de wereld waarin jij je door je verwarde brein laten sturen, de kunstmatige wereld van kunst en onechtheid. Dat is de wereld waarin jij voelt als een vis in het troebele water. Je weet niet beter en uit dat niet beter weten goochel je je Kafkaiaans absurdistisch NIKS-verhaaltje naar boven, waarmee je slechts je verwardheid ten toon spreidt. Jij gelooft heilig in je wereldbeeld en bijt liever je tong af dan willen toegeven dat je je vergist. omdat je bang bent voor je eigen hachie.

Verslaafd aan NIKS"Sjalien Sjulé"publiceerd onder de titel : Zijn en Niets/L' sjaliensjule.web-log.nl  Ik wil leven in een wereld waarin niet alleen de zon voor NIKS opgaat. Ik verspil mij,mijn moeite,ik strooi gratis voor NIKS woordkiempjes de wereld in...(als zaad verloren op de rotsen.)Geneeskundige Schaapherder: Nooit hoef je bang te zijn dat ik je met gelijke munt zal betalen. Oog om oog tand om tand, is mij vreemd. Onvoorwaardelijk is onvoorwaardelijk. Mocht het goddelijke niet de uitdrukkingsvorm zijn voor deze geneeskundige schaapherders,neem dan maar van mij aan dat hun woorden er zeker toe doen, en daar hoeven zij ook niet angstig voor te wezen, want ze zetten al ik weet niet hoe lang hun collega's etc. eenTrompe-l'oeil voor de ogen, een zeer knappe prestatie.Mensen lezen mij. en dat ben ik en dat ben ik niet. en ik ben steeds, en niet. Ik behoor mijzelf niet toe, tot in de dood misschien, maar dan is het wel over en uit hé. En je moet maar bedenken dat als het onzin is wat ik allemaal schrijf je er alleen maar smakelijk om moet kunnen lachen en je er alleen maar boos en verontwaardigd om kunt worden als het dat niet is.