Home
Schrijven

We hebben geen paradigma en dat maakt het leven heel gemakkelijk.1

Ze hebben een degelijke academische opleiding gehad zijn gekneed in alle theorieën over leven en dood en all mankementen die het leven zo rijkelijk verschaft. Ze komen uit wat heet een zeer notabel en intellectueel milieu , zonder ooit enige materiële zorg, verkeren in notabele kringen. Deze Geneeskundige schaapsherders hebben het gevoel dat ze een fabuleus spel spelen met de wereld ,dat ze de touwtjes in handen hebben. Als je een goeie joint rookt zijn er soms momenten dat je ervaart dat alles is zoals het is, je conditioneringen zijn dan verdwenen, je denken is leeg en er is op dat moment geen verleden of toekomst. Dan ervaar je de werkelijkheid, je hoeft niets, je wil niets en alles is zoals het is. Je bril is afgevallen, je paradigma is weg. En even snel als het gekomen is verdwijnt het weer.
Angst is de drijfveer achter het paradigma, geen angst geen paradigma. We hebben geen paradigma en dat maakt het leven heel gemakkelijk. (''Omdat het afgestudeerde medicus zijn'', kunnen ze in de medische wereld rommelen''.  Wat hebben ze de laatste jaren uitgespookt? vraag ik me af.Ze noemen zich verhelderend en onthullend! Patiënt is naaste zal ik maar zeggen. Ze zijn met hun patiënten minder formeel,menselijker noemen ze dat. Wij vinden patiënten geen consumerende klanten. Voor ons zijn patiënten medemensen met al hun zorgen, problemen en verdriet en ieder een eigen verleden, die ze accepteren zoals ze zijn, ook al zijn ze lastig. Wij hebben met mensen te maken en niet met dingen en producten. Door de  ogen van deze geneeskundige schaapherders gezien hebben ze geen collega’s alleen mensen die denken dat ze collega’s van hun zijn.Zouden ze arts spelen dan zien ze slechts etiketten, het hoe en wat en niet het waarom. 

-Op het eerste gezicht zijn ze als een knuffelende- schaapherder bij de patiënt betrokken, op het tweede gezicht zien ze alleenmaar een prooi-een discipel,een akker voor hun gedachten. Niet het hoe en wat en niet het waarom.  Het zijn de geneeskundige schaapherders die zich verschuilen achter de grote boodschap (sic) voor deze rotverwende, strontbedorve wereld. Ze hebben het recept voor het leed van de mensheid. maar doen ook gretig mee aan het gifmengen van de apotheker.The Matrix (zoals bij De Orde der Transformanten een kerkgenootschap dat de bijbel hanteert, en het Thomas-evangelie een woongemeenschap in hoeven ) waarin de hoofdpersoon het gevecht aangaat met alle krachten die het leven op aardeverzieken en daar uiteindelijk in slaagt. Dat is ook deze geneeskundige schaapherders hun ultieme doel.  Ze gaan het gevecht aan met alle krankzinnige ideeën, theorieën, geloven, vooroordelen en meningen die de mensen over zichzelf, de ander en de wereld hebben, waardoor we met z'n allen in een wereld leven waarin de meest bizarre, tegenstrijdige en onzinnige dingen belangrijk, mooi, leuk en zinvol geacht worden en mensen met z,n allen kwelen dat ze het zo goed hebben en het ook nog zelf  geloven. Maar wie kweelt hier nu eigenlijk? (...) Die matrix theorie kan niet gelden, want de wereld buiten de matrix kan net zo goed in een matrix zitten etc. tot in oneindigheid. speculeren/fantaseren. De mensen die worden "gered" uit the Matrix, hebben weinig keuze Blauwe of rode pil. Dat is de keuze.  Ze verdragen het dan ook niet dat iemand anders ze vraagt naar de manier waarop ze al die bevlogen woorden in overeenstemming kunnen brengen met bepaalde daden; of tenminste, wat ze nietverdragen is dat iemand daarnaar doorvraagt. dus vooral als je te dicht bij ze komt.(een close encounter of the 3rd kind, daar balen ze pas goed van !) Ze eten voortdurend van twee walletjes :ze houden er een heel duidelijke filosofie op na, maar kunnen het niet hebben dat je op jou beurt filosofisch doet, want dan spelen ze de onschuld en roepen ze het Kind ten tonele, het onbevlekte Kind dat niet is besmet door zgn. moeilijke woorden, en daardoor onbevangen is...tegelijk moeten ze maar 'ns duidelijk formuleren waarom ze alle filosofie uiteindelijk verwerpen,terwijl ze er toch voortdurend uit citeren...-

Geneeskundige schaapherder: Ik ben maar een doktertjee, mijn naam staat op de recepten die ik uitsc! hrijf en die in de apotheek op de grote stapel verdwijnen, op verwijsbrieven die ergens in dossiers weggestopt worden en naamloos zal ik vergeten worden. Maar jij, jij bent een Dutch Paintress, in vele huizen prijken jouw kunstwerken met \"Sjalien Sjulé\", de elite investeert in jou, jij creëert aan de lopende band, jij hebt een copyright, jij laat mensen genieten van je wijze en doorwrochte ontboezemingen op je weblogs, jij stopt jouw licht niet onder de korenmaat, jij hebt het ver geschopt en als jij er niet meer zult zijn, blijven jouw creaties het nageslacht herinneren aan de grootsheid die jij van je leven gemaakt hebt. Hoe schril en schamel steek ik daarbij af.
Ik heb wat kastjes in elkaar getimmerd, gisteren mijn defecte wasdroger gerepareerd, ik incideer aambeien en abscessen, schrijf pillen tegen van alles en nog wat voor, stelp bloedneuzen en meet bloeddrukken en als ik het niet meer weet, stuur ik mensen door naar een echte dokter, die veel knapper is dan ik. Dat is mijn m! iezerig en kneuterig leven. Daarnaast heb ik in mijn leven vreselijk domme dingen gedaan, waar jij je niet aan bezondigt hebt. Jaloersheid verteert mijn gemoed. Jij bent zoveel wijzer dan ik, ik wil alles van jou leren, maar ook dat zul je wel weer bizar vinden, Sjalien: De Schone en het Beest heeft als sprookje nog enige merite, maar hoe mythisch jou schrijfsel ook moge zijn, ik vind er weinig verdienste in ! wat een bekakte bedoening ! Hoe blasé ! ben je vergeten dat je je in een vorige mail reeds als slachtoffer op een plaatje hebt aangeboden ? Je krijgt er precies niet genoeg van ! Hoeveel keer wil je de offerdood sterven ? Door de aandacht te trekken op je literaire evocaties, het blasé van je fatsoen, wil je toch maar lekker buiten schot blijven : van mijn kritische vragen maak je een qausi-literaire fictie, en daar achter kun je dan verdwijnen.  Je mag jezelf dan wel een para-filosoof noemen, je bent in ieder geval ook een tikkeltje para-noid : je draait er naast, daarin ligt steevast voor jou het \"échappée belle\".

Dat je ondertussen ook mijn Persoon moet capitaliseren en opblazen als een pop... om mij ambities toe te meten die navenant buiten proportie zijn... dat doet enigszins denken aan de wijze waarop je de klacht van een sin! guliere patiente ombuigt -wanneer je je tot anderen went- tot een Symptoom van de Maatschappelijke Decadentie : een fictie waarachter de betreffende persoon verdwijnt, net zoals ikzelf mag verdwijnen achter je fictie van Sjalien Sjulé, en net als jij verdwijnt als Achilles in een drama dat helemaal voorbijgaat aan de precieze en concrete vragen die ik je stelde... Je reply is een mistgordijn, meer niet. Een dekmantel of alibi -want de eerlijkheid om in te gaan op het concrete, die moet je deren. Ik vrees dat het genetisch is, onverbeterlijk...
Rest nog slechts de stilte... -Geneeskundige schaapherders: Verlicht zijn is in wezen vreselijk eenvoudig en gewoon, maar onbeschrijfelijk fascinerend, nooit meer boos, nooit bang, nooitmeer iets van jezelf of van anderen hoeven of verwachten, alles begrijpen, een leeg hoofd, een absolute zekerheid, een absolute apatheia, geen valse behoeftes, het ervaren dat ik de beschikking hebt over de oneindige bron van energie waarmee ik anderen kan helpen en genezen, een continu ervaren van synchroniciteit, een je verbonden voelen met alles wat leeft en groeit, meer kan een mens zich niet wensen.Gewoon weer zijn als de kinderen.  Onschuld is het kind en vergeten een opnieuw beginnen ,een spel een uit zichzelf wentelend rad,een eerste beweging,een heilig,ja zeggen.Ja voor het spel van het scheppen is een heilig ja zeggen van belang......Dit lijkt mij onder meer de versie van de woorden van Christus.Ik verzeker jullie,als je niet verandert en wordt als kinderen,kom je het koninkrijk der hemelen niet eens binnen mt 18:3. G.S.: Ik verbaas me erover dat je niet meer weet, hoe je als klein kind tegen die maffe grote mensen opkeek, met hun ingewikkelde verhalen, waar je nooit iets van begreep, alleen, dat het nooit klopte. Inmiddels ben je een van hen geworden en je bent er ook nog trots op. Wat een verraad en collaboratie. Het is een verrassend feit dat deze geneeskundige schaapherders als de felste tegenstanders van de manipulatie van gedragingen desondanks uiterst krachtige pogingen in het werk stellen om de mentaliteit van de mensen te manipuleren.

Het zijn valse profeten die alleen hun eigen wanen en argwanen uitleven. Aan elke wil, aan elk verlangen en aan elke begeerte moet je verzaken. Dat gebiedt de wijsheid –althans volgens de geneeskundige schaapherders. Nietzsche zou achter dit maxime –geef elk verlangen op ! verzaak aan de wil !- een soort onmacht vermoeden : wie de kracht niet meer heeft om te verlangen, kan deze armoede van het verlangen voor zichzelf verhullen als hoogste wijsheid.  Wie niets te verlangen of te begeren heeft –wie niets te willen heeft- kan deze verlangendood, deze onwil verheffen tot een hoogste Goed.  Alleen wie niet meer in staat is te willen, maakt een deugd van de versterving aan de wil. Maar hoe eerlijk is dit ? Van je eigen onmacht een algemene moraal maken ! Voor geneeskundige schaapherders die impotent zijn, is het nogal makkelijk om ascetisch te verzaken aan het sexuele verlangen, bijvoorbeeld. Het is makkelijk om dan kuisheid te prediken: van het psychische of fysieke onvermogen maak je dan een weg van de deugd, wat ze ook het perspectief biedt om al diegenen die nog de kracht heeft, te verlangen, te portretteren als ongeremde bruten, die zich verliezen in de omwegen van de begeerte, in de sluipwegen van het verlangen enzomeer… Hitler sexual impotence craving fore world domination…? Geneeskundige schaapherder: Seks verbreekt elke betovering, de behoefte aan seks komt slechts voort uit onbehagen en frustratie en er wordt onvoorstelbaar veel afgeleden door die merkwaardige onnatuurlijke en dus kunstmatige behoefte. In een bonte kaleidoscoop komen ze dagelijks aan mij voorbij: frigiditeit, impotentie, recepten voor Viagra, libidoverlies, ejaculatio precox, vaginale schimmels en andere infecties, gezwollen prostaten, kankers, SOA’s en nog meer angst voor SOA’s, en allemaal even symbolisch, maar gelukkig beseffen mensen dat niet.  Wat een gedoe en alleen omdat mensen niet gelukkig zijn en seks gebruiken als een kortstondige escape, net als alkohol of een joint, helemaal passend bij het machtspelletje wat ze met elkaar spelen. Ik geef die tobbers nog wel eens een kopie mee van “Seks maakt niet gelukkig” van Gerrit Komrij .

G.S.: In ontregelde mannen worden zaadcellen geproduceerd,in ontregelde vrouwen worden eicellen door die ontregeling beinvloed en daaruit groeit een kind,in een baarmoeder waarin het milieu verstoord wordt door angsten,onrust,spanningen en emoties van de moeder waar het gevoed wordt via de navelstreng die alle hormonale ontregelingen op de groeiende foetus overdragen.
Veel kinderen boeten in de eerste levensjaren hun gezondheid in door de schuld van de ouders gedeeltelijk doordat deze hun door hun verwekking het gif mee geven dat zij door hun uitspattingen in hun bloed hebben gebracht gedeeltelijk doordat zij door vooroordelen en zorgeloosheid hun gezondheid schaden. Wij zien prachtige kinderen geboren worden en zien ze verkreukelen onder de handen van hun opvoeders. G.S.: Mensen stoten zich keer op keer aan dezelfde steen en met de pijn die dat oplevert gaan ze naar de dokter, zodat ze op dezelfde weg kunnen doorgaan en leren er dus nooit iets van. Door schade en schande wijs worden is er niet meer bij. neuken en goochelen met woorden en begrippen om hun onwetendheid te camoufleren en dat allemaal onder het mom van geleerdheid en iedereen vindt ze heel knap. Mensen hebben van het leven een survival gemaakt en ze gaan daar ondanks alle ellende die dat oplevert gewoon mee door, als lemmingen storten ze zich massaal in hun zelfgecreëerde ellende en ze begrijpen er niets van.  G.S.: WIJSHEID bestaat in het voorzien van gevolgen.

Maar het zijn dezelfde predikende geneeskundige schaapherders (en sommige in hun huwelijk) die erin een desperaat ritme op los blijven leven...En Oskar Panizza was niet de enige student geneeskunde met syfilis! G.S: "wijsheid is voor allen het al-genezend medicijn" maar even zo goed trouwde ook deze predikende geneeskundige schaapherder (ondanks al die ''wijsheid' in zijn rug-ZAK) voor de zoveelste keer op oudere leeftijd, zijn veel jongere ''suïcide'' patiënt ?).In de spreekkamer hebben artsen tenslotte de vrijheid om op hun eigen manier hun werk te doen toch.
Maar dat luisteren naar patienten per se kennis oplevert is dus niet waar. Want bij deze '' suïcide'' patiënt heeft deze G.S. de persoon achter het etiket wel heel intens behandelt toch...deze arts vond namelijk met zijn pik de geschikte ingang naar haar psychische toestand zal ik maar zeggen.terwijl iedere seksuele activiteit met een patiënt verkeerd is lijnrecht in tegenstelling  met de eed van Hippocrates die de arts heeft afgelegd toch! Allemaal driften waarin ze hun echte onvervalste naakte ''ziel'' laten zien. Oh ja, ik weet zeker dat ze ook deze driften weer becommentariëren en hebben deze driften van toen, nu weer de taal van de deugd voor in de mond. G.S.:Het weten dat het niet helemaal klopt en niet weten wat, het in stand houden van een software-circuit, wat weer begeerte oproept, de tol die je betaalt door je levend te begraven in een relatie, met alle consequenties van dien. Verleden bestaat niet zeggen ze dan. Maar ze voelen zich wel verantwoordelijk voor alle resultaten die hun doen en laten in het verleden hebben veroorzaakt . Dat is de stem van het geweten,een wenk uit de verte,hoe ze de inhoud moeten invullen om hun geweten weer schoon te wassen.
Totdat ze de verleidingen voor de zoveelste keer weer niet kunnen weerstaan. hold one...Deze Geneeskundige schaapherders zijn gek op Ronald D Laing :De tol van je niet aan kunnen passen is namelijk een psychiatrische stoornis, maar de tol van het wel aanpassen een lichamelijke ziekte en aan dat taboe heeft zich tot nu toe niemand gewaagd. Wij doen dat wel.Wij laten zien dat er geen ontsnappen aan is en dat het van de structuur van de pathologische communicatie in het gezin afhangt of de zondebok, die met die last wordt opgezadeld, een psychische of een lichamelijke stoornis krijgt.Mensen worden niet gek omdat er in hun hoofd iets mis is , maar omdat ze vastlopen in de interactiepatronen van gezin en samenleving.

Maar ondanks het citeren van al die 'wijsheid'. Verloor het huwelijk van deze oudere geneeskundige schaapherder voor de zoveelste keer zijn 'heilige' glans!  De psycholoog komt na een aantal gesprekken en een uitgebreid psychotechnies onderzoek tot de conclusie dat vrouwlief een borderliner is en alles valt voor de geneeskundige schaapherder op zijn plaats. (Wonderlijk,wonderlijk,want deze geneeskundige schaapherder wist vanaf het prille begin wat er met zijn vrouwlief aan de hand was,hij had haar tenslotte als 'suïcide patiënt' leren kennen toch! ) Dezelfde geneeskundige schaapherder: Het gaat uitsluitend om patronen en verbanden om de manier waarop mensen reageren. Er ontgaat mij niets. Mensen leggen hun hele hebben en houden bloot en ze realiseren zich dat niet.)

En zegt de psycholoog in een gesprek met deze geneeskundige schaapherder dat hij het heel vervelend voor hem vindt maar dat hij dat moet accepteren en dat hij hem alleen wat handleidingen kan geven hoe hij het kan hanteren?  Border-line 'de zondebok,die met die last wordt opgezadeld')  daarmee plaatste deze geneeskundige schaapherder de problemen rondom zijn huwelijk in perspectief en verlichtte daarmee zijn schuldgevoel door zichzelf duidelijk te maken dat hun huwelijksproblemen zeer gewoon 'waren onder het etiket border-line.Briljant he! (Dat bepaalt de manier van communicatie met zichzelf en collega's onder elkaar.) Maar deze geneeskundige schaapherder was  toch ook een medespeler,in dit huwelijk en dat impliceert dat hij medeverantwoordelijk is.
Hij heeft tenslotte als arts de verantwoordelijkheid voor een geestelijk gewonde suïcide patiënt geschonden.en artsen die zich seksueel laten gaan met hun patiënten zijn onverantwoordelijk en destructief toch?'Met als gevolg dat onherroepelijk l’histoire se répète.' G.S.: Aan jullie zijn de kinderen toevertrouwd. Jullie hebben het vertrouwen beschaamd. Jullie verkreukelen jullie kinderen zoals jullie zelf verkreukeld zijn van generatie op generatie. Met beloning en straf leiden jullie hen jullie zieke grotemensenwereld in. Opvoeden noemen jullie dat. G.S: tegen zijn patiënt: Je hebt door het gedrag van je vader een vertekend beeld gekregen van de man. want hij was toch je “Voorbeeld” ? Maar wat voor invloed zouden deze geneeskundige schaapherders als vader op hun eigen kinderen kunnen hebben,die hen als ouders bewust en onbewust imiteren?

Het is dan ook verbazingwekkend hoe snel deze geneeskundige schaapherders in een routine vervallen en de door henzelf platgetreden paden bewandelen toch! Ze kloppen op schouders,delen leefregels uit,willen een voorbeeld zijn, en vertellen verhaaltjes van gezinnen: over Vader en moeder, beiden getekend door hun verleden, en geprogrammeerd voor het spel dat zij leven noemen. hun stellingen luiden: 1) Door je gedachten zie je de werkelijkheid niet.2)  Met inzicht doorgrond je de waarheid 3) Gelukkige kinderen worden niet ziek.In de diepste kern is het zo dat deze geneeskundige schaapherders zelf in praktijk brengen wat zij bestrijden. G.S.: Angst, begeren en doen, gerechtvaardigd door vele meningen, hebben deze onherbergzame maatschappij gecreëerd en houden die in stand. Dat is de boze buitenwereld, waar mijn kinderen in op moeten groeien, waar zij een plaats in moeten veroveren en waarin zij mee moeten doen aan een spel dat zij niet gekozen hebben, zoals wij, onze ouders en voorouders, tot in het grijze verleden, daar ook niet voor gekozen hebben.G.S.: Áls mensen kiezen om mee te doen aan deze maatschappij, deze manier waarop mensen met zichzelf en met elkaar omgaan, moeten ze ook niet klagen als ze zelf of hun kinderen ziek worden, als ze het niet meer volhouden, als ze betrokken raken bij ongelukken, als ze slachtoffer worden van geweld, als ze bang zijn, als hen rampspoed treft. Het hoort allemaal bij deze manier van leven en áls ze dat niet willen, zullen ze hun leven moeten veranderen en dan komt er vanzelf een gelukkige wereld met gelukkige mensen. G.S.: En we hebben tot onze grootste spijt ook onze kinderen belazerd en zij zitten met de gebakken peren:wij kunnnen het niet meer overdoen,wij zijn ziende blind en horende doof geweest en zien jullie nu op dezelfde manier de mist in gaan. Altijd zijn de kinderen de klos, overal zadelen ouders hun kinderen op met hun eigen bagage, met hun eigen frustraties en hun eigen wanen. We zien ze verworden van prachtige, argeloze en gave kinderen, tot agressieve, verbeten en verkrampte mensen.

Deze geneeskundige schaapherders schrijven:ze kunnen het niet helpen dat ze hebben leren zien wat anderen niet durven zien.Heb je ooit gehoord van een ziener die getrouwd was of huiselijk ingesteld? Nee,dat zou de pest voor een ziener zijn.-nul maal nul is altijd nul! Dat kinderen altijd de klos zijn hebben deze geneeskundige schaapherders 27 jaar geleden begrepen toch!  Maar dat weerhield ze er niet van met al die 'wijsheid' in hun rug-ZAK voor de zoveelste keer weer kinderen op deze wereld te zetten?  Nee, ik ben geen-geleerde maar toch tot leren in staat zijnde geest. Altijd nog beter dan een afgestudeerde geleerde maar een niet tot leren in staat zijnde geest toch! Ik heb dan ook bewust geen kinderen in deze wereld gezet. En het ergste wat mij in mijn leven zou kunnen overkomen is: dat èèn woord van mij mij voor mijn hele leven zal binden,dat terwijl alles in dolle sneltrein- vaart heensnelt,ik vastgehouden moet worden door een belofte. Dat overkomt mij dus nooit!. En het is onmogelijk om kinderen te hebben en de wereld zoals hij is te minachten want dat is de wereld waarop deze geneeskundige schaapherders hun kinderen hebben neer gezet toch! Ze kunnen zich niet eens permitteren om niet van het leven te houden.Wereldverbeteraars misprijzen de wereld en het leven omdat ze niet kunnen beantwoorden aan het verheven leven waaraan ze in hun delirante verbeelding hun hart hebben verpand. de wereldverbetering verraadt een fundamentele wereldverachting. Het klinkt kortom bij hen allemaal niet erg geloofwaardig.

Geneeskundige schaapherders: Wie op de mestvaalt geboren is en geleerd heeft daar te overleven, zal zich buiten die mestvaalt niet kunnen handhaven, omdat daar een ander spel gespeeld wordt.waar ze de spelregels niet van kennen. Zij hebben zich een merkwaardige en aparte verbale en nonverbale communicatie eigen gemaakt, en zijn zo gehecht aan die shit, dat ze zelfs vinden dat ze gelukkig zijn, omdat kommer en kwel nou eenmaal bij hun leven horen,(genetisch bepaald zeggen de Sickbocken dan) en ze zich niet op hun gemak voelen bij mensen die een ander spel spelen.

Deze Geneeskundige schaapherders komen van de andere kant. Een zeer notabel en intellectueel milieu! Als kenner bij uitstek van de shit,zijn deze geneeskundige schaapherders gehecht aan luxe shit. Ze zijn op de luxe mestvaalt geboren en hebben geleerd daar te overleven, en ze zijn zo gehecht aan die luxe shit, dat ze zelfs vinden dat ze veel gelukkiger zijn dan degenen die op de mestvaalt geboren zijn. omdat ze een heel zorgvuldige intellectuele verpakking voor de shit hebben gekozen. Machtspelletjes en manipuleren horen nu eenmaal bij hun leven. Hoe vol luxe shit het intellectuele wereldje, hoe dubbel het spel wat daar gespeeld wordt. Ze zijn helemaal vrij om zich te blijven wentelen in hun eigen luxe shit, dat kennen ze en dat maakt hun leven produktief. Dat produceert leugens misleidingen etc. daar voelen ze zich kennelijk in thuis. Maar het trieste is, dat al die luxe shit het lot (van mensen die op de mestvaalt geboren zijn) in een positie brengt waar de juiste stap de verkeerde is.
Deze Geneeskundige schaapherders betalen dan ook geen advokaat om hen te vertellen wat ze moeten doen . Maar ze betalen een advokaat ,om de advokaat te vertellen,wat en hoe hij het volgens hen moet doen. De waanzinnige wendbaarheid van het samengesteld advocaten- bedrog. (...) Rijk zijn is nog geen vrijspraak  maar het betekent in elk geval voorwaardelijk,-en dat is meegenomen toch! 

''Echte wijzen'' weten precies waar de zwakke plekken van de minder geletterde mensen zitten. Vervolgens apen ze die zwakheden na om sympathie te wekken. Het gevolg is dat de 'onwetende' het gevoel heeft dat hij een gelijke heeft ontmoet, iemand die net zo denkt als hij, iemand die hij kan vertrouwen. G.S.: Wat wij vertellen voelen ze als uitermate bedreigend en daarom hebben we ervoor gekozen om anoniem te blijven. We zijn de in de loop jaren steeds voorzichtiger geworden omdat we merkten hoe bedreigend mensen het verhaal vonden. Maar de waarheid is: Ze durven alleen maar in de anonimiteit te schrijven.uit vrees voor de gevolgen van hun baan collega,s, familie, to keep on with the status quo. En gebruiken ze hun sites als veilige schuttersputjes van waaruit ze naar hartenlust hun collega, s etc. ( waarmee ze dagelijks samenwerken) , kunnen bekritiseren en fileren... Ze zijn allemaal bang voor hun eigen hachie !  Ze behoren zelf tot de mensen (waarover ze schrijven) die aan de buitenkant mens lijken maar van binnen geprogrammeerde automaten zijn. die hun software door alle winden waar ze mee meewaaien laten updaten, die zich laten besmetten door virussen die in zijn en vervolgens door de dokter laten cleanen. Rousseau behelst een aanklacht (zoals deze geneeskundige schaapherders met hun aanklachten op hun site's) tegen de beschaving. Rousseau had bij de maatschappij het beeld voor ogen van een grote communie. Maar omdat de ander altijd de ander blijft,kan het verlangen naar eenheid plotseling omslaan in het gevoel van alle kanten door vijanden omringd te zijn. Zo is het hun broeder Rousseau vergaan. Van het rustige levensgevoel naar de vervolgingswaanzin.

 

Geneeskundige schaapherders:  De hele elitaire kliek van Voltaire en co, hebben met alle macht geprobeerd om Rousseau belachelijk te maken. Het ironische is dat deze geneeskundige schaapherders dezelfde wijze van belachelijk maken hanteren die zij doelgericht hebben gekozen om met hun aanklachten tegen...Het afbreken van de oude mens. Een inwerken van de geneeskundige schaapherders hun' genade,die alleen ons hart stil kan maken als dat van een kind Jes.30:15-29 Rousseau had een diepe minachting voor politiek en rechtsgeleerdheid, maar ondertussen meende hij met Du contrat social, ou principes du droit politique een aantal beginselen van staatsrecht uit de doeken te kunnen doen. Rousseau: een leven van regelmaat en afzondering, zoals ons door de natuur wordt voorgeschreven.Als de natuur ons heeft voorbestemd om gezond te zijn, durf ik bijna zeker te stellen dat de toestand van nadenken een tegennatuurlijke toestand is, en dat de mens die nadenkt een ontaard dier is. Alleen een denker verzint zo'n utopie. Sophocles :Het gelukkigst leeft men, als men nooit nadenkt. Maar ook hij moest eerst nadenken om dit te kunnen schrijven toch? De mens heeft dierlijke instincten. Spreken is menselijk,zwijgen is goddelijk,maar ook dierlijk en doods;daarom moeten je beide kunsten leren. De mens bestaat uit geest en beest. De substantie beest stoeit op een vreemde manier met de mens.Het is de grote kunst je beest goed op te voeden,zodat het op eigen benen kan staan. Dan zet je ook geen kinderen uit dierlijke behoefte op de wereld.

(...) Wat moet de mensheid met een glamour'' BOODSCHAP'',van iemand die zijn eigen baby’s naar een vondelingenhuis laat brengen? Rousseau legde zijn kinderen te vondeling, maar dat belette hem niet om een tractaat over de opvoeding te schrijven (Émile, ou de l'éducation).In het begin van de Emile en in zijn Bekentenissen toont hij spijt over dit vroegere ‘noodlottige gedrag’, maar meer om zijn eigen beschadiging – in de ogen van anderen – dan om die van Thérèse en zijn hem onbekende kinderen. En dan is er nog zijn pathologische achterdocht .In myself I discovered that the back away anmimal,humanity,the prehistoric period and the whole past continue to live in me to imagine poems,to love to hate,to make conclusions,. I suddenly woke up from that dream,but to realise by myself that I'am dreaming and I have to keep on dreaming for fear of perishing. Nietzsche To live alone one must be a beast or a god—says Aristotle. Leaving out the third case: one must be both—a philosopher ...Al die websteks, van anderen zijn volgens deze G.S. alleen maar beschamend daarop schrijven ,mensen die met de grootste schaamteloosheid hun mening  serveren van pure nonsens, in het bij elkaar krabbelen van betekenisloze en doldwaze woordenwebben. Alleen deze geneeskundige schaapsherders mogen blijkbaar dwepen met de "wijsheid van oude filosofen/volken" en meeslepende geesten als Wittgenstein etc. Maar ze zijn net als iedereen met een webstek gewoon schrijf geil. En de schrijf-geilheid van deze geneeskundige schaapherders om hun sites te promoten kent dan ook geen grenzen. onder allerlei grondig voorbereidde aliassen plus aangepaste e-mails etc. (hebben ze een geniale constructie geïntroduceerd” die zich als een olievlek op het internet heeft uitgebreid.

Ze kruipen daarmee als Hoogopgeleide academicus die de trucs van een charlatan spelen,in iedere denkbare rol :gelovige/ atheïst/ zoon/dochter,man/vrouw, vader/moeder, oud/jong rijk/arm etc. Ze hebben op deze manier hun site,s effectiever dan het SARS- virus verspreid. Zo ook in de rol van student geneeskunde waarmee ze hun collega,s wijzen op een uitermate interessante site(hun eigen site). met de opmerking: Ik heb er erg veel door afgeleerd. De URL is:... En rust dit soort schrijven ook niet op het principe van “macht”, van willen“heersen ...? Henrik Ibsen wist Peer Gynt aan het eind van zijn leven toen hij na al zijn zwerftochten thuis was terruggekeerd,nog steeds niet of hij zichzelf wel was en wie hij zelf dan was.De rollen die hij zichzelf en anderen had voorgetoverd waren ongetwijfeld zeer indrukwekkend:hij was o.a een roekeloze sagenheld geweest,een meedogenloos zakenman,een frivole verleider,een elegante miljonair,een archeoloog pelsjager en slavenhandelaar. Maar niet zichzelf.Het waren niets dan maskers van schone schijn,die hij nu.als de lagen van een ui èèn voor èèn van zich af kon plukken. Hoe is een situatie mogelijk waarin rollen worden gespeeld door het ,Niets'? De conclusie lijkt onvermijdelijk:de oorzaken van het menselijk gedrag liggen niet bij de personen zelf. niet ik gedraag mij.maar anderen doen ons gedragen.Ons handelen is het resultaat van vreemde machten in of buiten ons.Persoonlijkheid ziet als het resultaat van het krachtenspel tussen Id,ego en superego. Deze beslissen in hun onderlinge strijd hoe iemand zal denken,voelen en handelen.

By the way, Wittgenstein had ook geen uiteindelijk antwoord op de vraag hoe we (goed) moeten leven. Het boek over Ethiek zou het onmogelijke antwoord op de vraag : hoe te leven bevatten, en daarmee de hele menselijke conditie teniet doen.  daarom kunnen we over zo'n boek niets zeggen : het is een onmenselijke hypothese.  dàt er geen antwoord is op de vraag hoe te leven, is anderzijds niet puur negatief.  het is niet positief, maar niet negatief.  ethiek heeft volgens diezelfde Wittgenstein te maken met het zèlf zoeken naar antwoorden op vragen waar geen antwoorden op zijn. niemand is Piet de Smeerpoets in het leven waarin Piet de Smeerpoets staat, en hij is  het die antwoorden moet, telkens weer, zonder garanties of zekerheden.  dàt is Wittgenstein's "ethiek" van de onmogelijkheid van de ethiek (in Kierkegaard's zin van de algemene ethiek). (Uit Piet de Smeerpoets stroomt een overvloed van wijsheid.)

 

Wittgenstein:geeft aan hoe de echt belangrijke zaken nooit echt aangeraakt kunnen worden : we blijven ermee zitten, ze raken nooit opgelost, dat is de tragiek van "das Mystische".  natuurlijk zijn er geen raadsels in de wetenschap of het logisch atomisme ! de levensvragen blijven steeds weer over.  daarin ligt de "eindigheid" van weten en waarheid. Wittgenstein zegt ook: Dat hij ons niet iets probeerde te leren:hij had geen doctrines,maar hij helpt ons uit een groot aantal vallen te onsnappen. Hij brengt je van het moderne toneel terug op het voortoneel,waar we leven omringd door de rest van de wereld,en waarop we het toneelstuk van ons leven en plein public kunnen spelen. Wanneer.O Heer.komt de dag dat gij tot deze geneeskundige schaapherders komt om Uw fouten ten aanzien van hen te erkennen . Bid,mensen bid tot deze geneeskundige schaapherders,ze zijn nabij.Ze zijn de geneeskundige schaapherders van het geluk, en willen ons( met hun eigen sluipwegen en valkuilen )uit een groot aantal vallen laten onsnappen. De eerste fase is''natuurlijk dat ze anderen ervan moeten overtuigen dat ze ongelukkig zijn. Om vervolgens te kunnen zeggen: Kun je wel gelukkig zijn in een wereld vol ongelukkige mensen? (Geluk is als je je bestaan verkiest boven je niet-bestaan,en aangezien de meesten hun bestaan pogen te behouden...)

Je zult ze ongetwijfeld nog tegenkomen, ze wachten aan de overkant. En ze wensen je veel ellende toe, want alleen lijden kan doen louteren.(NIETZSCHE)  Ze willen een onvoorwaardelijke''Vader'' zijn.
Ze willen onvoorwaardelijk dicht bij' de mensen zijn. Het enige dat de mensen moeten doen is hun hart voor hen open te stellen. Ze hoeven alleen maar te zeggen: ‘Ja G.S., hier ben ik… kom maar in mijn hart!’ Dan komen ze, en dan kun je een ''onbeschrijfelijke liefde'' ervaren!Als je hun sites leest, dan kun je daar alleen uit opmaken dat ze voortdurend uit de wereld bibliotheek citeren –om uiteindelijk steeds hun eigen verhaal te verkopen, hoe zij als enige het licht hebben gezien, hoe zij de enige authentieke bron zijn, en een boodschap brengen waaraan de wereld kan genezen van alle verloederingen…Ze Draaien eindeloos in hun eigen kringetjes rond ? Alle auteurs die ze citeren, laten ze steeds weer hetzelfde zeggen : tenslotte, zij hebben een boodschap, een recept a.h.w. voor het Goede Leven… Een ‘message in a bottle’ die voor iedereen geldt, “’voor allen en voor niemand” in het bijzonder, de bestemmeling doet er eigenlijk niet toe, en ja, daarom gaan ze ook nooit ergens op in.

Ik geef het ze graag toe :ze zijn superintelligent en op aard het enige licht ! hun licht schijnt weliswaar eenzaam, heel eenzaam, maar het vertegenwoordigt dan toch het enig straaltje hoop… en wie dit niet erkent, of wie dit niet onmiddellijk en klakkeloos erkent, zonder je de minste vraag stellen, ja, die is op voorhand verloren…  beseffen ze  eigenlijk wel hoeveel slachtoffers ze in feite maken ? Slachtoffers van de vervreemding waarin zij als enige zicht hebben ? Als zij het licht zijn, dan moeten ze wel alle duisternis op zich nemen hé, alsof men daarin geen spoor van masochisme kan herkennen.
Ze gelijken zowaar op een Christusfiguur die aan het kruis sterven moet om alle zonde, alle vervreemding en zelfverschuldigde waan op zich te nemen…Ze sluiten alles en iedereen op in hun miserabel systeem.  Alles verwijst steeds weer naar de Redding die ze voor iedereen –geheel onbevangen- in petto hebben. Het is nog een geluk, dat hun waan het leven van mensen niet daadwerkelijk raakt –ze draaien in het rond in hun eigen hoofd, in hun eigen schrijven…

Misschien is hun waarheid de oplossing die ze hebben moeten bedenken om stand te houden, in dit –hun- leven. Maar dit kunnen ze niet echt erkennen –ze hebben het blijkbaar nodig om dat als een soort universele waarheid te presenteren.  En blijkbaar hebben ze het nodig, dat anderen ze in die waarheid volgen –en het antwoord van ze overnemen. Ik weet eerlijk gezegd niet of dit nu cynisch of masochistisch of leuterig is…het is in ieder geval triest.  Van Nietzsche zijn werken laten ze geen spaan heel. Maar ze knippen en plakken uit Nietzsche, als was het hun broeder, maar om hem enigszins schadeloos te stellen voor het geweld waarmee ze hem dingen laten zeggen die nog weinig Nietzscheaans zijn, herinner ik ze even botweg aan wat de meest crue stelling is in de Antichrist : de band tussen ascetische moraal en castratisme). Wetenschap Psychologie Filosofie borduren verder op de paar grote schrijvers die er zijn geweest. Ook hun manier van schrijven zou ondenkbaar zijn als ze niet zoveel filosofen(NIETZCHE) etc. hadden gelezen en diep onder de indruk van die werken waren geraakt. En ja,nogmaals hun schrijven bevat veel  dat Nietzsche vurig bepleite.wat zouden al die denkers nu zeggen als zij tot het leven konden terugkeren en konden zien wat er met hun ideeën is gebeurd?